do 01 januari

Krisztina de Chatel

Vijf jonge talentvolle choreografen krijgen van de Châtel de kans om  speciaal gecreëerd werk te presenteren.

Choreografe Krisztina de Châtel presenteert in het dansprogramma Krisztina's Keuze 2 talentvolle choreografen die ze de kans wil geven hun zeggingskracht verder te ontwikkelen. De Châtel is zeer geïnteresseerd in jonge, eigenzinnige makers en zij ondersteunt hen graag op artistiek gebied. Voor de tweede editie van Krisztina's keuze heeft zij vijf gedreven choreografen uitgenodigd een werk te creëren, te weten Loïc Perela, Connor Schumacher, Sabine Molenaar, Konstantinos Kranidiotis en Kiyan Khoshoie.

Na afloop van de voorstelling is er een nagesprek op het platform.

voorstellingsinfo
Website
Dans
Loïc Perela, Sabine Molenaar, Connor Schumacher, Konstantinos Kranidiotis en Kiyan Khoshoie
Locatie

De jonge dansers krijgen een podium, het publiek een gevarieerde update. Een initiatief als Krisztina’s Keuze 2, waarin de meesterchoreograaf De Châtel jong talent presenteert, is goud waard.

De invalshoeken voor de solo’s, duetten en een trio ogen verschillend, toch zijn er ook terugkerende thema’s als verbinding zoeken en communicatie in zeer uiteenlopende artistieke vertalingen in te vinden.

A Moment - Sabine Molenaar - Foto: Luc Depreteire

Sabine Molenaar – A Moment
Sabine trok met haar solo’s de aandacht van De Châtel door haar lef om bizar en puur te zijn. Voor Krisztina’s Keuze 2 maakt zij opnieuw een solo getiteld A Moment. Soms zou je je ogen willen sluiten en je oren willen dichtstoppen, al is het maar voor even, om je te kunnen onttrekken aan die voortdurende toevoer. Om er dan achter te komen dat er ook beelden aan de binnenkant van je oogleden verschijnen, en geluiden en stemmen in de holtes van je hoofd echoën.

Sabine Molenaar studeerde Moderne Theaterdans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Ze werkte als danseres o.a. met Ann Van den Broek. Vanuit haar eigen gezelschap Sandman werkt ze samen met DansBrabant. Na eerder de twee solo’s That’s it en Touch Me gemaakt te hebben gaat ze ook voor Krisztina’s Keuze een solo maken. De Châtel vindt dat Sabine er duidelijk in slaagt een eigen lichamelijke taal te ontwikkelen, wat tegenwoordig, in haar ogen, zelden gebeurt. ‘Sabine heeft lef om bizar en toch puur te zijn.’

Exhibition - Connor Schumacher - Foto: Robert Benschop

Connor Schumacher – Exhibition
De in New York opgeleide Connor Schumacher neemt je in het duet Exhibition mee naar het archief van de performers. Exhibition toont indrukken van recente ervaringen. Hoe verhouden we ons tot elkaar? Hoe benaderen we de verwachting van een relatie. Het verlangen naar verbinding is niet genoeg.

Connor Schumacher volgde zijn dansopleiding in New York. Vanaf 2012 maakt hij eigen werk met steun van Dansateliers. Als maker ontwikkelde Conor in de loop der jaren een eigen theatrale taal waarbij hij met name geïnteresseerd is in hoe het hier en nu resoneert in de setting van het theater. Schumacher zal een duet maken aan de hand van een neurowetenschappelijk onderzoek bij makaken waaruit zou kunnen worden opgemaakt dat we instinctief elkaars ervaringen aanvoelen. Hoe ver staan we van elkaar? Zijn we misschien allemaal wel Siamese tweelingen? Een beetje toch?

Vilain - Kiyan Khoshoie - Foto: Robert Benschop

Kiyan Khoshoie – Vilain
De toonaangevende ex-danser van Dansgroep Amsterdam en Scapino Ballet Rotterdam, is door De Châtel gevraagd na het zien van zijn macabere solo Vilain (Made in Rotterdam / Scapino Ballet Rotterdam). Met zijn deelname aan Krisztina’s Keuze 2 brengt De Châtel zijn solo graag onder de aandacht van een groot publiek.

Kiyan Khoshoie volgde zijn opleiding aan de Rotterdamse dansacademie. In 2009 en 2010 won hij een beurs voor jonge dansers in Zwitserland. Tot 2011 danste hij bij IT Dansa en in werk van Alexander Ekman, Ohad Naharin, Rafael Bonachela en Jiří Kylián. Hij werkte meerdere jaren bij Dansgroep Amsterdam en de afgelopen vier jaren bij Scapino Ballet Rotterdam waar hij net weg is gegaan om zich te ontwikkelen als choreograaf.

VOICE - Loïc Perela - Foto: Robert Benschop

Loïc Perela – VOICE: offering
De Fransman Loïc Perela, die in 2015 de Prijs van de Nederlandse Dansdagen won, maakt het groepsstuk VOICE: offering waarin drie vrouwen zich als een daad van gulheid volledig overgeven. Ze gebruiken hierbij hun stem zonder veeleisend te zijn, meningen op te wekken of macht te gebruiken. Een choreografie voor lichaam en ziel.

De Fransman Loïc Perela ontwikkelde zich na zijn danscarrrière bij o.a. Scapino Ballet tot een opvallende choreograaf. Onder de vleugels van Dansateliers maakte hij reeds meerdere stukken en ontving in 2015 de Prijs van de Nederlandse Dansdagen. De Châtel was erg enthousiast na het zien van SENSES. Het stuk bewees volgens haar dat juist gewone bewegingen zonder technische hoogstandjes boeiend kunnen zijn. Voor Krisztina’s Keuze zal hij een groepsstuk maken. Voor dit stuk onderzoekt hij het tribaal gebruik van dans en zang, maar hij brengt het naar de tijd van nu en bevraagt de vorm en de betekenis ervan met mensen van vandaag in een hedendaagse context.

Coexist - Konstantinos Kranidiotis - Foto: Robert Benschop

Konstantinos Kranidiotis – Coexist 
Konstantinos Kranidiotis creëert het duet Coexist voor een man en een vrouw. Een duet over de essentie van communicatie, over het belang van de zintuigen, over aftasten en hunkering.

Konstantinos Kranidiotis komt uit Griekenland. Hij studeerde bij het Junior Ballet Bordeaux en volgde zijn dansopleiding bij Codarts Rotterdam. In 2012 creëerde hij zijn eerste choreografie, een solo voor danseres Martina Orlandi; sindsdien maakte hij een solo en een duet bij Dance Company Nanine Linning / Theater Heidelberg (2013/14) en als geselecteerde jonge maker een groepswerk voor zes dansers bij Staatstheater Braunschweig (2015). Sinds 2015/16 werkt hij free lance als danser en choreograaf.


terug naar boven