vr 21 december

Magne van den Berg & Nicole Beutler / Rudolphi Producties / NB Projects / Het Zuidelijk Toneel

Liefdesverklaring (voor altijd)

Vier doorgewinterde acteurs en mimespelers brengen een ode aan de toeschouwer.

Cas Enklaar, Marien Jongewaard, René van ’t Hof en Antoinette Jelgersma. Vier doorgewinterde acteurs en mimespelers vertegenwoordigen vele decennia aan ervaring in de Nederlandse theaters. Na een lange relatie met het publiek maken zij de balans op. Jarenlang keken we naar hen, nu kijken zij terug.

Het begon allemaal met het beroemde stuk Publikumsbeschimpfung, waarmee toneelschrijver Peter Handke in 1968 zijn publiek bestookte met beledigingen. In 2014 adopteerden Magne van den Berg (toneelschrijver) en Nicole Beutler (theatermaker/choreograaf) het stuk en draaiden het 180 graden. ‘LIEFDESVERKLARING’, een voorstelling met zes jongeren, was een hartverwarmende dankbetuiging aan het publiek en kreeg laaiend enthousiaste reacties.

‘Liefdesverklaring (voor altijd)’ is het vervolg. Het is doorleefder, rauwer en eerlijker. Want zoals in elke lange relatie komt de liefde niet zonder strijd. Een onverbloemde ode aan de toeschouwer, aan wederzijds vertrouwen, aan wat ons maakt en wat ons breekt.

Tickets & data
voorstellingsinfo
Website
Productie
Nicole Beutler Projects, Het Zuidelijk Toneel, Rudolphi Producties
Concept en regie
Nicole Beutler & Magne van den Berg
Tekst
Magne van den Berg
Spel
Maureen Teeuwen / Antoinette Jelgersma, Cas Enklaar, Marien Jongewaard, René van ’t Hof
Muziek
Gary Shepherd
Met dank aan
Het Nationale Theater
Fotografie
Caroline Bijl
Illustratie
Tim Enthoven
Locatie
Podium Hoge Woerd

Afwisselend dolkomisch en doodserieus brengen ze, toegewijd geleid door Beutler en Van den Berg, een ode aan een oeuvre en een ode aan het vak.

Het komt aan tussen je schildplaten, als iemand je in je ogen kijkt en zegt in zijn leven niet zonder jou te kunnen. Want als er niemand kijkt, wordt er niet gespeeld.

Foto's: Anja Beutler

Nicole Beutler en Magne van den Berg
Na 1: SONGS (2009), PIECE (2011), LIEFDESVERKLARING (2014) en ROLE MODEL (2018) is dit de vijfde intensieve samenwerking van schrijfster Magne van den Berg en theatermaakster Nicole Beutler. Samen combineren ze moeiteloos teksttoneel met beweging en muziek. Als geen ander weten ze ‘de essentie van de dingen’ te verankeren in woord en beeld.


Liefdesverklaring (voor altijd), een ode aan de toeschouwer

Vijf doorgewinterde toneelspelers staan samen op het podium in Liefdesverklaring (voor altijd). In een voorstelling over hun relatie met ons, het publiek. Jarenlang keken wij naar hen, nu kijken zij naar ons.

Bestaan wij eigenlijk wel voor hen, daar in het donker? Over het antwoord zijn ze het snel eens: ja! De invloed van ons, het publiek, op een voorstelling is veel groter dan het publiek zelf beseft. Ze zien de oplichtende gezichten, als de mobiele telefoon even aangaat. Ze horen die vrouw, die bijna elke scène uitlegt aan haar man. Fluisterend, maar toch. Ze horen elk kuchje, elke zucht, elk snoeppapiertje.

Niet dat het de hele tijd stil moet zijn, benadrukt René van ’t Hof (nu zo’n 35 jaar op de planken). “Het is leuk als je de zaal hoort leven. Jullie beseffen het niet, maar jullie kunnen een voorstelling maken of breken. Als een voorstelling gaat vliegen, dan komt dat óók door jullie.”

Zonder publiek geen acteur
Nog een gezamenlijke conclusie: zonder ons, het publiek, bestaat de mens op het podium wel, maar de acteur niet. Marien Jongewaard (bijna veertig jaar actief als acteur): “Het is een spelletje voor twee, ik en jij, wij samen. Als jij je aan het spelletje onttrekt, dan is het er niet meer.”

Angst, liefde en haat
Dan is er de angst voor het publiek. Cas Enklaar (al meer dan vijftig jaar op de planken): “Er is altijd een lichte vrees, nog steeds. Van buiten het decor opkomen, dat vind ik het griezeligst. Alsof ik als een insect onder een vergrootglas kruip.”
Maureen Teeuwen (zo’n 35 jaar toneelervaring): “Ik heb nooit een hekel aan het publiek. Zelfs niet als jullie op je schermpjes zitten te kijken en we jullie gezichtjes zien oplichten. Dat is niet leuk, maar er zit altijd iemand tussen wiens ógen oplichten.

Dan is de avond voor die ogen.”


terug naar boven