Berlin / Het Zuidelijk Toneel

Theater Kikker presenteert in Podium Hoge Woerd

Pétro en Nadia, een oud echtpaar geboren en getogen in Zvizdal, weigeren na de ramp bij Tsjernobyl in 1986 de evacuatie en verkiezen in hun oude dorp en huis te blijven. Een spookdorp. Ze houden onverwoestbaar stand in de besmette zone en een zelf verkozen eenzaamheid. Zonder stromend water, elektriciteit, telefoon of post. Vier jaar lang reisde Berlin twee maal per jaar naar Tsjernobyl om tijd met Pétro en Nadia door te brengen, hen voor de camera te interviewen en hun leven en keuzes te volgen. Er zijn de bijgeloven, er is de wodka, het prevelen, het zingen, de ouderdomskwalen en de wandeling van 20 kilometer naar de winkel. Er zijn het stokoude paard en de uitgemergelde koe. Hoe draagt men een afzondering van jaren? Hoe vergaat het het echtpaar bij het ouder worden? Wat als één van hen overlijdt? En wat gebeurt er als Pétro inderdaad sterft? Een verhaal over eenzaamheid, overleving, armoede, hoop en ja, ook liefde tussen twee mensen met rondom hen het kleurloze, geurloze maar permanente stralingsgevaar. Een uniek existentieel portret over afzondering en het leven dat gewoon door gaat.

Podium Hoge Woerd is een initiatief van Theater Kikker. Een enkele keer presenteert Theater Kikker een bijzondere voorstelling in onze theaterzaal, bijvoorbeeld omdat het decor beter tot zijn recht komt in onze zaal. Een kans voor de Podium Hoge Woerd-bezoeker om kennis te maken met het bijzondere aanbod van Theater Kikker.

EXTRA: op vrijdag vindt er na afloop een nagesprek plaats.

voorstellingsinfo
Website
Met
Nadia & Pétro, Opanassovitch Lubenoc
Concept
Bart Baele, Yves Degryse, Cathy Blisson
Scenografie
Manu Siebens, Ina Peeters, Berlin
Locatie
Foto: Frederik Buyckx

Het verhaal ontstijgt het kleine Zvizdal en wordt groot in de vragen die het oproept over (mede)menselijkheid en (on)afhankelijkheid.
En ach, hoe graag wil je weten hoe het afloopt!

Volkskrant

Een van de meest indrukwekkende theaterervaringen van mijn leven.

Zvizdal is een warm portret vanhet koppige koppel dat wil overleven.


Foto's: Frederik Buyckx

In 2003 richtten Bart Baele en Yves Degryse Berlin op. Ze startten de serie Holoceen met onder meer de voorstellingen Jerusalem en Bonanza, die indertijd beiden in Kikker te zien waren, en Moscow dat te zien was in een grote tent in het Griftpark tijdens Festival a/d Werf. Daarna startte Berlin de cyclus Horror Vacui [angst voor de leegte] waarvan Tagfish in 2010 de eerste episode  vormde. Kenmerkend voor Berlin is de documentaire aanpak, waarin steeds één stad of streek centraal staat, en waarvan het verhaal in ingenieus beeld wordt verteld.

Foto: Frederik Buyckx

terug naar boven