
Wees getuige van een unieke topontmoeting tussen twee muzikanten die samenvloeien tot één kloppend hart.
Twee meesters op hun instrument, Marietta Petkova en Carel Kraayenhof, hebben elkaar gevonden in hun autobiografisch getinte programma: De Hand van de Beer. Vanuit bewondering voor elkaars kunstenaarschap en een onmiskenbare klik ontstond het idee voor een gezamenlijke tournee. Het resultaat is een unieke topontmoeting tussen piano en bandoneon.
Marietta Petkova is een briljante klassieke Bulgaars-Nederlandse pianiste die bekend staat om haar veelzijdigheid en authenticiteit. De Nederlandse tangoheld Carel Kraayenhof verkreeg ooit wereldfaam, omdat hij met de noten van Piazzolla’s Adiós Nonino de beroemde traan van Máxima opwekte.
Van barok en romantiek tot de ritmisch sterke Argentijnse muziek: de twee muzikanten vullen elkaar aan en dagen elkaar uit met hun spel. De toewijding van Petkova en Kraayenhof voegt een nieuwe dimensie en een scala van onverwachtse emoties toe.
Tickets en tijden
Carel Kraaynhof is een gepassioneerd bandoneonist die je betovert met de Argentijnse tango. Carel was acht jaar oud toen hij begon met piano spelen. Hij vond in muziek zijn grootste passie en inspiratiebron. Begin jaren 80 ontdekte Carel de bandoneón: het geluid raakte hem tot diep in zijn hart. Vanaf dat moment wist hij zonder twijfel dat hij bandoneonist wilde worden.
Op 2 februari 2002 maakte zijn carrière een grote sprong voorwaarts. Carel speelde Adiós Nonino op het Nederlandse koninklijk huwelijk van Prins Willem-Alexander en de Argentijnse Máxima Zorreguieta. Carels concerten zijn sindsdien erg populair. Met meer dan 60 eigen composities is Carel ook een gevestigde naam voor tango en Zuid-Amerikaanse muziek. Van solostukken voor bandoneón of piano tot volledige orkestpartituren, alles is mogelijk in zijn creatieve geest.
Over Marietta Petkova
Marietta Petkova won op al 10-jarige leeftijd de Grand Prix van het Nationale Piano Concours van Bulgarije. Dit was de eerste van een serie prijzen en finaleplaatsen in Italië, Tjechoslowakije, Bulgarije, Protugal, Oostenrijk en Zwitserland. In Nederland won zij het Eduard Flipse Concours. In 1993 werd haar door de Fondation Nicolas Ledoux en de Raad van Europa de prestigieuze titel ‘Lauréate Juventus’ toegekend.
Tegenwoordig geniet Marietta Petkova een florerende carrière. Zij staat bekend om haar authenticiteit en veelzijdigheid. Haar nieuwste album (eind 2019) met de 24 Preludes van Debussy betekende een nieuwe artistieke mijlpaal en ontlokte wederom superlatieven aan de pers. “Twee cd’s die dwingen tot ademloos luisteren, omdat het lijkt alsof de ziel van Debussy werkelijk zingt” - Luister.
Credits
Piano: Marietta Petkova
Bandoneon: Carel Kraayenhof