Muziektheater

DIEHELEDING

We are (not) Tupac Shakur

Geweest Over de maker(s)
We are (not) Tupac Shakur

Een confronterende rapvoorstelling over (een hiphoplegende) onszelf

‘All my life I’ve been different things to different people’, zei hiphop-icoon Tupac Amaru Shakur (1971-1996). Tupac vond zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wie was hij echt? Activist, muzieklegende, veroordeeld sex offender, acteur, dichter, marketingmachine of held? Of hangt wie hij was af van wie er naar hem kijkt? In een moordend raptempo fileert hiphopcollectief DIEHELEDING onze neiging tot hokjesdenken aan de hand van the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van rapper Tupac Shakur.

In WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR doet theatercollectief DIEHELEDING een poging het mysterie Tupac in een persoon te vatten. Een poging gedoemd te mislukken, want ongemakkelijke vragen en nog ongemakkelijkere antwoorden leggen het maakproces plat. Kunnen ze, als Nederlands hiphopcollectief, zich dit Afro-Amerikaans muziekgenre en het levensverhaal van hun held eigenlijk wel toe-eigenen? En hoe zit het met de rolverdeling? Wie moet of mag Tupac spelen? Of zijn moeder Black Panther Afeni? Platenbaas Suge Knight? Wat mag wel en wat mag niet? En wie bepaalt dat? 

Recensie

"het gaat zowel over Shakur als over wat we net met zijn allen hebben meegemaakt, over de vraag of je zelf kan bepalen wie je bent of dat de blik van de ander daar altijd een sturende rol in speelt."

Theaterkrant

"Vanuit die beginposities ontvouwt zich een heldere vertaling van het huidige gesprek rond artistieke representatie, culturele toe-eigening, wit privilege en systemisch racisme."

Theaterkrant

Credits

Theatergroep DIEHELEDING
Tekst en regie Jip Vuik
Tekst, muziek en spel Merel Pauw, Steven Ivo, Femi van Elshuis en Ousmane Bangura
Dramaturgie Sara Bergen
Artistiek advies Jörgen Tjon A Fong
 

Scenografie (kostuum/decor) Sacha Zwiers          
Mix/mastering muziek Darius Timmer     
Lichtontwerp Coen van der Hoeven
Productieleider Anna Huizing
Technisch producent Marco van der Velde
Techniek (geluid) Cesco van der Zwaag, Tom Doeven en Sander Notenbaert         
Coproducent Urban Myth
Campagnebeeld Lucas van der Rhee