07-07-2025

In gesprek met Regisseur Greg Nottrot

Over de nieuwe voorstelling Doekje voor het Bloeden

In gesprek met Regisseur Greg Nottrot

Vijf acteurs strijden om jouw medeleven – niet voor zichzelf, maar voor de thuisloze Willem.

Doekje voor het bloeden is een muzikale, tragikomische theatervoorstelling die jou een indringend inkijkje geeft in de wereld van armoede, dakloosheid en de absurditeit ervan. De voorstelling beweegt zich op de grens van theater en realiteit.

In de theaterzaal van Podium Hoge Woerd, na een bijzondere driegangendiner in de foyer, ontvouwt zich een scherpe, onthullende én vaak humoristische blik op armoede. Wie bepaalt wat een menselijk verhaal waard is? En waar ligt de grens tussen oprechte aandacht en exploitatief theater?

Deze jubileumvoorstelling van theatergezelschappen George Tobal Producties & Het NUT snijdt pijnlijke vragen aan over ethiek en beleving, en laat je gegarandeerd met een andere blik naar jezelf en de samenleving kijken. Wij spraken regisseur en acteur Greg Nottrot van het NUT over het maakproces, zijn inspiratiebronnen en waarom jij deze bijzondere voorstelling niet wilt missen.

Wil je zelf bij deze voorstelling mét driegangendiner zijn? Dat kan! Bestel nu je tickets voor donderdag 4 september t/m zondag 21 september om 18:30 uur in Podium Hoge Woerd.

Fotografie: Geert Snoeijer

Koop hier je tickets

Waarom wilde je een verhaal vertellen over geld en thuisloosheid?

Met het NUT maken we altijd voorstellingen waarin we thema’s onderzoeken
die spannend, schurend en ongemakkelijk zijn. Geld, thuisloosheid en
ongelijkheid zijn zulke thema’s. Er zijn mensen die alles hebben, waar ik mezelf ook toe reken, en daar tegenover mensen die niks hebben. Er zit een enorm ongemak in de ontmoeting tussen die twee. In deze voorstelling onderzoeken we dat.

Waarom wilde je een verhaal vertellen over geld en thuisloosheid?
Waarom wilde je een verhaal vertellen over geld en thuisloosheid?
Geert Snoeijer

Wat hoop je dat het publiek ervaart tijdens en na de voorstelling?

Het leuke is dat het niet alleen een voorstelling is, maar ook een diner. Er zit
vaart in, muzikaliteit, humor. Daardoor kunnen we een schurend en prikkelend thema aansnijden.

Op Oerol, waar de voorstelling in première is gegaan, kwamen heel veel mensen achteraf naar ons toe; vaak omdat ze én enorm gelachen hadden én tot tranen toe geroerd waren.

Ik hoop trouwens ook dat mensen achteraf een ‘doekje voor het bloeden’ kopen in de Giftshop! Met de opbrengst daarvan betalen we schulden af van mensen die het écht nodig hebben.

Wat hoop je dat het publiek ervaart tijdens en na de voorstelling?
Wat hoop je dat het publiek ervaart tijdens en na de voorstelling?
Geert Snoeijer

Wat wilde jij als speler/maker zélf onderzoeken met Doekje voor het bloeden?

Doekje voor het bloeden is het verhaal van Willem, maar eigenlijk is het het
verhaal van hoe wij als samenleving, maar ook wij als individuen, omgaan met de Willems van deze wereld. En ons verlangen om ze te helpen, maar ook onze onkunde in dat helpen. Daarbij is de vraag waarom we dat willen doen ook heel relevant. Doen we dat voor onszelf of doen we dat voor Willem?

Wat wilde jij als speler/maker zélf onderzoeken met Doekje voor het bloeden?
Wat wilde jij als speler/maker zélf onderzoeken met Doekje voor het bloeden?
Geert Snoeijer

Wat heeft het maken van deze voorstelling jou zelf geleerd of doen beseffen?

Ik heb gevoeld hoe groot mijn afstand tot de wereld van thuisloosheid is. In
Nederland zijn we heel goed in leed onzichtbaar maken voor de samenleving. Of het nou in bejaardentehuizen, ziekenhuizen of opvang voor thuislozen is, we stoppen het probleem letterlijk weg.

Ook hier in het aangeharkte Leidsche Rijn, waarvan je bijna zou denken dat er weinig armoede is, blijft dat allemaal achter die façade. Je moet er je best voor doen om ermee in aanraking te komen. Dat is heel heftig, want dat is alsof die mensen niet bij de samenleving horen.

Wat heeft het maken van deze voorstelling jou zelf geleerd of doen beseffen?
Wat heeft het maken van deze voorstelling jou zelf geleerd of doen beseffen?
Geert Snoeijer

Wie mag deze voorstelling niet missen?

In zekere zin kennen of herkennen we allemaal een Willem. In onze omgeving of in onszelf. De voorstelling opent het gesprek om over al die gevoelens van schaamte, ongemak en schuld te praten. Iedereen die een Willem kent, zou ‘m dus moeten zien. En iedereen die geen Willem kent, zou ‘m daarom óók moeten zien.

Wie mag deze voorstelling niet missen?
Wie mag deze voorstelling niet missen?
Geert Snoeijer

Theatervoorstelling met 3 gangen-diner

Donderdag 4 september t/m zondag 21 september om 18:30 uur in Podium Hoge Woerd.

Meer info en tickets