19-1-2022

Gaudeamus komt naar Leidsche Rijn

Interview met artistiek directeur Martijn Buser
Gaudeamus komt naar Leidsche Rijn

Afgelopen september streek Gaudeamus voor het eerst neer in Podium Hoge Woerd. In mei vindt het Gaudeamus New Traditions Mini Festival plaats in ons theater. We spraken met artistiek directeur Martijn Buser.

Gaudeamus is in Leidsche Rijn nog niet zo bekend. Kan je uitleggen wat jullie doen?
“Gaudeamus presenteert jonge muziekpioniers. Dat zijn mensen met een achtergrond in de muziek, meestal zelfs een achtergrond in compositie. De naam ‘pionier’ komt echt voort uit het pionierswerk. Deze jonge makers willen echt iets nieuws toevoegen aan wat er al bestaat: nieuwe klanken en nieuwe vormen. Ze houden rekening met wat er in het verleden al is gebeurd en staan op de schouders van de grote namen van hiervoor, maar ze willen vooral eigen materiaal maken.”

Gaudeamus strijkt nu neer in Leidsche Rijn, in ons theater. Waarom deze plek?
“We willen graag de Leidsche Rijner opzoeken. Daarvoor werken we het liefst samen met partijen die Leidsche Rijn al kennen en dan is Podium Hoge Woerd een ideale plek.”

Normaal vindt de Gaudeamus Muziekweek in september plaats. Waarom nu in het voorjaar?
“Het is voor ons heel belangrijk om het festival in september te organiseren, dat is ons vlaggenschip. Maar door het jaar heen willen we ook graag zichtbaar zijn en dat doen we door projecten op te zetten met partners. Maar voor ons is de continuïteit heel belangrijk, en de mogelijkheden die we daardoor kunnen bieden aan de musici. Lokaal, nationaal en internationaal bieden we ze plekken om zich te presenteren.”

Het wordt niet één concert, maar meteen een minifestival. Wat is de kracht van een festival voor jou?
“Een festival kan heel mooi de breedte laten zien van waar Gaudeamus voor staat, en waar hedendaagse muziek tegenwoordig voor staat.
We kijken in Leidsche Rijn ook naar de doelgroepen die nu al bij Podium Hoge Woerd komen, zodat we daar specifiek iets voor neer kunnen zetten. Het programma in mei is bijvoorbeeld niet al te hoogpolig, met artiesten die makkelijk kunnen communiceren met het publiek en ook iets kunnen vertellen over wat ze maken. Daardoor wordt het minder abstract en begrijp je beter waar het vandaan komt. Dat is zeker belangrijk als je voor het eerst naar Gaudeamus gaat.”

Wat zijn de criteria om op het programma te komen?
“Mensen die iets nieuws presenteren in de muziek. Het gaat in bijna alle gevallen over muziek die in de 21ste eeuw wordt gemaakt. We zijn er voor jonge mensen aan het begin van hun carrière, vaak net klaar met hun opleiding. Maar bijvoorbeeld ook voor autodidacten die aan het zoeken zijn naar iets nieuws. Die musici pakken we op en helpen we, bijvoorbeeld door ze te koppelen aan gerenommeerde componisten die ze kunnen coachen. Op die manier kunnen ze hun werk naar een hoger niveau tillen. En het mooie bij Gaudeamus is: het mag mislukken. Zo heb je de vrijheid om iets nieuws te onderzoeken.”

8659
8659

Catching Cultures Orchestra is op meerdere plaatsen te zien geweest is Leidsche Rijn. Wat maakt dat ze op het programma staan tijdens het mini-festival?
“Sinds 3 jaar hebben we een samenwerking met ze. Een gezamenlijke opdracht om nieuwe muziek voor het orkest te laten componeren. De componisten waar wij mee werken hebben er heel veel aan om te werken met een orkest van professionals en semi-amateurs. Ook de combinatie van musici met een achtergrond in de Arabische wereld en de hafabra-cultuur (harmonie, fanfare en brassband) in Nederland levert een enorm mooie mix op. We hebben een aantal jonge componisten opdracht gegeven om te schrijven voor het orkest. En dat zal klinken op 8 mei. Een soort première dus eigenlijk.”

Nieuw in onze zaal is Trio SonCe. Wat maakt dit trio zo bijzonder?
“Ze gaan uit van Oekraïense volksmuziek, maar door het instrumentarium geven ze daar een hele eigen draai aan. Met als basis zang, cello en elektronica transporteren ze de traditionele liederen helemaal naar nu. Deze muziek is een leidraad om er flink op los te improviseren, allemaal vanuit hun eigen culturele achtergrond. We weten eigenlijk niets over Oost-Europese volksmuziek. Het is muzikaal misschien een beetje wennen, maar het is hartverscheurend mooi.”

Naast de concerten voor volwassenen kan je ook met het hele gezin naar But What About en de voorstelling Just Press Play 4+. Wat kan je als familie verwachten bij deze voorstelling?
“Just Press Play is een interactieve muziekspeeltuin waarbij de deelnemer, als in een silent movie, wordt gevolgd en begeleid door de instrumenten.

8656
8656

Onze directeur Hanno Tomassen heeft een grote liefde voor muziek en komt van TivoliVredenburg. Bij Podium Hoge Woerd gaat hij steeds meer op zoek naar nieuwsgierig muziek-publiek. Is dat het publiek dat je ook in de zaal bij Gaudeamus treft?
“Ons publiek is absoluut nieuwsgierig. Door de opkomst van streaming diensten kan je heel makkelijk shufflen tussen muziekstijlen. Dat doen we bij Gaudeamus ook voor mensen die nieuwsgierig zijn naar andere stijlen. Avontuurlijk en nieuwsgierig ingesteld publiek is bij ons aan het goede adres.”

Meer over het festival

Het programma

Geen toekomstige voorstellingen gevonden.