20-1-2022

Weer open? En hoe?

Interview met programmeur Marjan van Huystee
Weer open? En hoe?

De deuren van onze theaterzaal mogen hopelijk snel weer open. Maar wat gebeurt er achter de schermen om dit voor elkaar te krijgen? Onze programmeur Marjan van Huystee vertelt erover.

De berichten zingen rond dat volgende week de theaters weer open gaan na de lockdown. Wat doe je als eerste als theaterprogrammeur?
"Met het management team en de programmeurs hebben we een overleg over of we echt verwachten dat we weer open mogen. Als de overheid op dinsdag aankondigt dat we de dag erna open mogen, komt daar wel iets meer bij kijken dan de deuren open zetten. Afgelopen maandag voelden we allemaal de tendens wel en zijn we begonnen met de voorbereidingen. Het is dan meteen de vraag of de gezelschappen weer willen komen.

Als programmeur bel ik meteen alle gezelschappen of ze er klaar voor zijn. Sawdust Symphony staat bijvoorbeeld als één van de eerste voorstellingen op het programma. Dat is een circus-dansvoorstelling. Je mag er vanuit gaan dat de dansers van Korzo hun conditie op pijl hebben gehouden en dat ze weer repeteren om alles op orde te krijgen, maar dat moet je wel even checken. En daarnaast bespreek je alle verschillende scenario’s: kom je spelen met een capaciteit van 75 bezoekers? En bij 30 bezoekers? En wat als je alleen ‘s middags kan spelen?
Gezelschappen willen gelukkig heel graag spelen. De hele sector is er zo klaar mee, maar ook klaar voor om weer open te gaan."

En daarna?
"Vervolgens bespreek je natuurlijk intern hoe we het gaan doen. Na verschillende lockdowns waren we in oktober weer goed op stoom en hadden we het publiek weer op de been. In deze laatste lockdown is de kaartverkoop volledig stil gevallen. Met het marketingteam bekijken we dan wat we gaan doen met de lege zalen. De voorstelling is er pas in interactie met publiek. Gaan we dan bijvoorbeeld de eerste voorstellingen gratis aanbieden?"

Vervolgens moet productioneel ook alles op orde zijn om het publiek te kunnen ontvangen. Hoe ziet dat er praktisch uit?
"Er moet natuurlijk weer een rooster komen voor de techniek, de voorstellingsleiders en de vrijwilligers van de kassa en publieksbegeleiding. Het hoofd techniek en onze vrijwilligers coördinator gaan dus flink aan de slag.

De techniekploeg heeft tijdens de lockdown stevig geklust in de theaterzaal. Muren geverfd, lampen gepoetst. Zij zorgen er weer voor dat het theater klaar is om gezelschappen te ontvangen.
Ook de kleedkamers moeten weer op orde: schone handdoeken klaar leggen, koelkasten vullen en checken of alles schoon is.

We informeren ook het CastellumCafé over de voortgang. We hopen heel erg dat de horeca ook gelijktijdig weer open kan."

8645
8645
Foto: Marianne ter Avest

Je hebt veel contact met andere theaterprogrammeurs in het land. Hoe pakken zij alle veranderende maatregelen op?
"Ik merk bij de andere programmeurs dat zij hetzelfde ervaren. Overal is de kaartverkoop stil gevallen en daar tobben ze ook over. Ze vragen zich ook af hoe we dit weer aan de praat krijgen en hoe ze weer publiek naar ons toe krijgen.
Als programmeurs maken we ons ook druk over wat er van bepaalde artiesten aan tournees nog overeind blijft. Als de helft van hun tournee weg valt, gaan ze dan nog wel spelen in de enkele theaters die overblijven? Dan heeft het geen zin om de boel op te tuigen voor maar een paar voorstellingen. Dat zorgt ook weer voor gaten en verplaatsingen in de programmering.
Het is telkens de vraag: wat ga je doorschuiven naar volgend seizoen en wat niet meer? Soms heeft een voorstelling bepaalde actualiteit niet meer en moeten we ‘m helaas annuleren."

Denk je dat op lange termijn de theaterwereld verandert door de corona-pandemie?
"Ik denk wel dat we wellicht meer dingen buiten gaan doen en er meer programmering komt in de zomermaanden. Daar hebben we bij Podium Hoge Woerd gelukkig de mogelijkheden voor met ons buitenpodium en het binnenterrein van Castellum Hoge Woerd. Maar ik hoop heel erg dat we gewoon weer een heel theaterseizoen de deuren open kunnen houden."

7921
7921
Foto: Han Ernest