3-1-2023

‘‘Ik zou willen dat mensen zich niet meer buitengesloten voelen’’

Artistiek leider René Geerlings van Maas theater en dans vertelt over de voorstelling ‘The Ozard of Wiz’ én de samenwerking met ROSE stories.
‘‘Ik zou willen dat mensen zich niet meer buitengesloten voelen’’

René Geerlings, de artistiek leider van Maas theater en dans over 'The Ozard of Wiz' 9+. Waar komt de inspiratie voor de voorstelling vandaan? En hoe is de samenwerking met ROSE stories tot stand gekomen? René vertelt je er meer over.

Jullie waren eerder te zien in onze zaal met de voorstelling ‘BullyBully’ is er een terugkerend thema dat jullie belangrijk vinden om terug te laten komen in jullie voorstellingen? 
René: ‘‘Wat we belangrijk vinden is dat we vanuit meerdere perspectieven een onderwerp te laten zien en vanuit Maas is het heel belangrijk om inclusief te zijn. We hebben daarom altijd gemengde casts.’’ 

Hoe selecteer je die cast? 
‘‘We kijken veel naar mensen die afstuderen in de kunstvakopleiding en we vinden het ook interessant om te kijken naar selfmade mensen die bijvoorbeeld vanuit de Rotterdamse hiphopscene of voor deze voorstelling uit de vogue scene komen. Mensen die nog geen opleiding hebben genoten of dat ook niet willen, omdat ze niet volgens dat systeem hun kunstenaarschap willen vormgeven. Zo breng je verschillende werelden bij elkaar. Als je verschillende stemmen, met verschillende opvattingen bij elkaar brengt dan leer je, ook ikzelf ook als maker. Het houdt mij als maker fris en de spelers ook. Ik denk dat als je dat doet, je dan inclusief werkt omdat je een onderwerp vanuit verschillende hoeken ziet.’’ 

Waar komt de inspiratie voor The Ozard of Wiz vandaan?
‘‘Het is een persoonlijke inspiratiebron, toen ik opgroeide hadden we een aantal videobanden die ik als kind kapot heb gekeken. ‘The Wiz’ met Diana Ross was er daar een van. Die film heb ik zo vaak bekeken en als kind ook vaak nagedaan op mijn kamer, dan speelde ik zelf alle rollen. Ik heb een wollen deken omgedaan en toen had ik het gevoel dat ik de jurk aan had van het personage Glenda, ik ging dan door mijn kamer rennen, heel dramatisch. Toen kwam mijn vader een keer binnen op dat moment was het voor het eerst de schaamte van hoe je als jongen zou moeten zijn. 

Met ‘The Ozard of Wiz’ wil ik niet het klassieke verhaal vertellen van ‘The Wiz’, maar meer het gevoel of je als volwassenen nog terug kunt naar die tijd vóór de schaamte. Deze voorstelling is voor iedereen vanaf 9 jaar, dat is een leeftijd die zo belangrijk is: ze staan voor het volwassenen leven. Met deze voorstelling wil ik eigenlijk zeggen dat zij nu al goed zijn zoals je bent.’’

9589
9589
Kamerich & Budwilowitz

Wat kun je verwachten als bezoeker? 
‘‘Je gaat als bezoekers langs de verschillende personages die allemaal een eigen beschadiging hebben opgelopen door hoe de buitenwereld over ze denkt. Bijvoorbeeld de vogelverschrikker die denkt dat hij dom is, omdat dat tegen hem gezegd wordt. Die twijfelt aan zijn eigen gedachten en vertrouwt z’n eigen impulsen niet meer. Dan heb je de leeuw die bang is voor alles en dan heb je een man die het gevoel heeft dat hij geen hart heeft. Zo heeft iedereen zijn eigen struggle.’’ 

Voor de voorstelling ‘The Ozard of Wiz’ werken jullie samen met ROSE stories, hoe is deze samenwerking tot stand gekomen? 
‘‘ROSE stories heb ik ontmoet na ‘AaiPet’, een peutervoorstelling die ik ooit heb gemaakt bij BonteHond, die vonden zij heel tof. Toen zijn we daarna vaak in gesprek geweest over een mogelijke samenwerking. Ik vind hun instelling, missie, visie en hoe zij omgaan met diversiteit en emancipatie heel goed. Ze hebben eerder gevraagd of ik een boekbewerking wilde doen, dat doe ik eigenlijk niet omdat ik nieuwe verhalen wil vertellen. Ik riep eigenlijk altijd ik doe geen repertoire, maar toen dacht ik: waarom zou ik dat niet een keer doen? Ik bedacht om ‘The Wizard of Oz’ te doen over de emancipatie en de QUEER community. Dat plan heb ik gedeeld met ROSE stories, met de vraag of dit dan iets was waarin we samen op kunnen trekken. Daar hebben zij toen ‘ja’ op gezegd.’’ 

Op welke punten kunnen jullie elkaar versterken tijdens deze samenwerking? 
‘‘Zij zijn heel erg goed in het vinden van de doelgroep die niet vanzelfsprekend naar het theater komt. Daar zijn we als maker juist in geïnteresseerd, omdat we denken dat theater voor iedereen interessant kan zijn. Maar we weten ook dat er veel mensen zijn die de weg naar theater nog niet kunnen vinden, terwijl ik wel denk dat ze iets kunnen hebben aan theater. ROSE stories is er goed in om juist die groepen te vinden.’’

9588
9588
Kamerich & Budwilowitz

En wat kunnen jullie denk je goed overbrengen aan ROSE stories?
‘‘Wij zijn een groot bedrijf dat programmeert én produceert, dus de combinatie tussen een podium en een gezelschap zijn. We hebben veel verstand van produceren, we weten goed hoe we kunnen maken, we hebben een groot productie- en technisch team. ROSE stories produceert zelf ook en maken ook producties, maar dat kan voor hun wel interessant zijn.’’ 

Wat hopen jullie dat bezoekers meenemen nadat ze ‘The Ozard of Wiz’ hebben gezien? 
‘‘Ik hoop persoonlijk, en ik denk Nasim van ROSE stories ook, dat mensen ontroerd en geraakt zijn en dat er meer verdraagzaamheid is. Ik zou willen dat mensen zich niet meer buitengesloten voelen. Ik hoop dat de voorstelling mensen op zo’n manier raakt dat ze wat absurdistischer worden daarna. En dat de voorstelling daarnaast een blinde vlek kan opheffen die mensen kunnen hebben voor waar iemand mee kan worstelen. Dat het licht schijnt op de blinde vlekken van het publiek.’’

9585
9585
Kamerich & Budwilowitz

Voorstelling

Geen toekomstige voorstellingen gevonden.