di 10 september
Amerikaanse verkiezingen
Wij hebben een survivalgids voor je.
Ayşegül Karaca nodigt mensen met een visuele beperking uit in Podium Hoge Woerd en in Theater Kikker om voorafgaand aan de voorstelling samen met haar het decor te ontdekken, acteurs te ontmoeten en om kennis te maken met de stemmen. Het Oogfonds ging in gesprek met haar over het belang van het toegankelijk maken van theater.
Delen van deze tekst zijn afkomstig van: Oogfonds.nl
Op het toneel kun je taboes bespreekbaar maken, ontdekte theatermaker en actrice Ayşegül Karaca. Van onderdrukking tot vooroordelen over mensen die slecht zien: ze maakt er korte metten mee. Karaca zelf is slechtziend door nystagmus. “Ik realiseerde me: op het toneel heerst vrijheid, daar kan ik mijn verhaal vertellen.”
Ayşegül Karaca (33) zat nog op de basisschool toen ze besloot de theaterwereld in te gaan. “Voor een les over cultuur bezochten we een theater. Ik zag hoe de acteurs alles konden zeggen. Niemand bestrafte hen. Ik realiseerde me: op het toneel heerst vrijheid, daar kan ik mijn verhaal vertellen.”
Karaca heeft aangeboren nystagmus, ook wel ‘wiebelogen’. Bij deze oogafwijking bewegen de ogen ongecontroleerd heen en weer, waardoor ze niet goed scherpstellen en samenwerken. Karaca ziet daardoor rechts zo’n 20% en links tot 12%. Maar ze vertelde niemand over haar slechte zicht. “Van kleins af aan had ik mezelf trucjes geleerd om met de beperking om te gaan. Ik onthield routes bijvoorbeeld. School doorliep ik prima. Maar nystagmus kost heel veel energie. En doen alsof je hetzelfde kunt als anderen, nog veel meer.”
Karaca heeft naar eigen zeggen van haar ‘zwakte’ haar kracht gemaakt: het lukt haar steeds beter haar beperking bespreekbaar te maken. Dat had een groot positief effect. Mensen die haar verhaal hoorden, kregen begrip en gingen meedenken. “Daarnaast geniet ik nu intenser van dingen die lukken. En dat bevordert mijn creativiteit en artisticiteit enorm.”
“Ik vertel open over wie ik ben, wat ik kan en wat mijn visuele beperking betekent. Als je me neemt zoals ik ben, dan gaan we er keihard voor. Zo niet, dan ga ik verder. Ik ga me niet meer bewijzen. Dat heb ik genoeg gedaan.”
Bij Tijd voor Max schuift Karaca dan ook niet aan als slechtziende, maar als actrice en theatermaker die ook een visuele beperking heeft. “Mensen die slecht zien worden vaak vooral beperkt door de vooroordelen die anderen daarover hebben. Als we onze verhalen vertellen, denken mensen ‘Oh, zit dat zo? Dit of dat kan dus allemaal wel?’. Zo ontstaat ruimte voor dialoog en denken in mogelijkheden.”
Onderzoek naar oogziekten draagt daar ook aan bij, meent Karaca. “Als we meer uitvinden over oogziekten en die kennis delen, leren we daar allemaal van. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als er meer onderzoek komt naar aangeboren nystagmus. Dat gebeurt nu maar heel weinig.”
Voor haar voorstelling ‘De wraak van A’ is Karaca gaan graven naar oude verhalen, vooral Griekse mythologieën over vrouwen die streden voor hun plek en hun vrijheid. “Ik voel verwantschap met zulke vrouwen, omdat ook ik taboes wil doorbreken, de verhalen wil vertellen die niet verteld mogen worden.”
Dit theaterseizoen organiseert Karaca vier 'Meet & Feel'-inleidingen bij voorstellingen in Podium Hoge Woerd en Theater Kikker. "Deze inleidingen geef ik speciaal voor mensen met een visuele beperking. Ik vertel over visuele elementen zoals het decor, en wie wil, kan de kostuums aanraken." Daarnaast maak je tijdens de 'Meet & Feel' kennis met de stemmen van de acteurs.
Over een paar jaar wordt Karaca artistiek leider van Theater RAST in Amsterdam. In die rol wil ze zich actief inzetten voor kansengelijkheid. “Ik wil onder andere een podium bieden voor mensen met een beperking die een theateropleiding hebben gevolgd, zodat ze voor of achter de schermen aan de slag kunnen. Ik wil dat ze hun talent voluit benutten.”
Met al haar inzet hoopt Karaca een voorbeeld te zijn voor kinderen en jongeren met een visuele beperking. Als kind heeft ze een boegbeeld enorm gemist. “Inmiddels hoef ik voor mezelf niet meer te strijden: ik heb mijn plek in de maatschappij veroverd. Nu wil ik anderen laten zien dat dat kan. En hen helpen om hetzelfde te bereiken.”
“Mijn tip aan lotgenoten? Niet opgeven. De maatschappij heeft nog een lange weg te gaan voordat er kansengelijkheid is. Strijd voor je passie en je rechten. Laat je horen. Maak je beperking bespreekbaar en ga in dialoog: zo neem je vooroordelen weg.”
Ayşegül Karaca (1990) is actrice, theatermaker en zangeres. Ze speelde één van de hoofdrollen in de bioscoopfilm Het Geheim van Sophia, was te zien in tv-series als B.A.B.S. en Flikken Maastricht. Karaca stond op de planken met haar solovoorstellingen ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ en ‘Oogentroost’ en ‘De wraak van A’ .
Theater Kikker
vrijdag 11 oktober 2024 | Bergen Verzetten - Ferhat Kaplan [meer info en tickets]
woensdag 23 april 2025 | BRAM - Kompagnie Kistemaker [meer info en tickets]
Podium Hoge Woerd
zaterdag 2 november 2024 | Terug naar Prinsenplein - Gershwin Bonevacia [meer info en tickets]
vrijdag 31 januari 2025 | De mannen van Maria - Anna Drijver [meer info en tickets]
Dit seizoen organiseren Podium Hoge Woerd en Theater Kikker vier keer een Meet en Feel-inleiding.
Tickets voor de Meet & Feel zijn gratis. Reseveer je plekje via ons kassa telefoonnummer: 030 - 7210933 (bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag van 13.00u tot 17.00u) of mail naar kassa@podiumhogewoerd.nl. Geef aan voor welke voorstelling je de Meet en Feel inleiding wilt bezoeken.
Nadat je een plek hebt gereserveerd, ontvang je in de week van de voorstelling een uitgebreide mail met praktische informatie. Daarnaast kun je in die mail een gedetailleerde visuele beschrijving vinden van ons gebouw en de theaterzaal. De Meet en Feel duurt 30 minuten en begint één uur voor de start van de voorstelling.