31-05-2022

Bijzonder buitentheater voor Utrecht900

Regisseur Monique Corvers vertelt over ‘Scheur in de tijd’ 7+ op het binnenterrein van Castellum.

Bijzonder buitentheater voor Utrecht900

Al enkele weken staan er bouwhekken op het binnenterrein van Castellum Hoge Woerd, waarachter Het Filiaal theatermakers hard aan het werk is. Van 1 t/m 26 juni spelen ze hier de voorstelling ‘Scheur in de tijd’ voor de viering van 900 jaar stadsrechten van Utrecht. Regisseur Monique Corvers vertelt over het maken van deze bijzondere buitenvoorstelling.

Foto: Joris van Bennekom

Wat gebeurt er allemaal achter de bouwhekken op het binnenterrein?
We zijn druk aan het voorbereiden voor de voorstelling ‘Scheur in de tijd’. Het is een tijdreis-komedie die speciaal voor ons geschreven is door Don Duyns, de bekende toneelschrijver. We spelen de voorstelling in het kader van het 900-jarig bestaan van de stad Utrecht.

Jij bent de regisseur. Hoe kwam je tot het idee van deze voorstelling?
Al jaren terug had ik opgepikt dat dit 900-jarige bestaan eraan kwam en toen dacht ik al meteen: daar moeten we wat voor doen! 900 jaar stadsrechten is echt een feest voor iedereen. Ik vind het heel belangrijk dat het dan niet alleen een feest is voor champagne-nippende volwassenen, maar werkelijk voor iedereen: uit alle wijken, van alle leeftijden, alle generaties door elkaar. Ik heb het gevoel dat we dat nu aan het maken zijn. Ik noem het ook geen jeugdvoorstelling, want het is juist ook leuk zonder kinderen: een buitenvoorstelling waar gekke dingen in gebeuren. Don heeft er echt een goede komedie van gemaakt.

Waarom heb je als locatie Castellum Hoge Woerd uitgekozen?
Ik wilde voor deze viering een spannende voorstelling maken en dacht daarbij aan tijdreizen door een soort portal. Castellum is daarvoor een fascinerende plek. Het is eigenlijk een ‘fake’ houten kasteel, maar het is ook een plek waar eeuwenoude geschiedenis van Utrecht in de grond zit. Je kan je dus voorstellen dat als je hier door een scheur in de tijd duikt, je door alle lagen van de geschiedenis heen gaat.
Samen met Don ben ik gaan praten met Erik Graafstal (Museum Hoge Woerd) en hij vertelde prachtige verhalen, bijvoorbeeld over de 7 forten die hier nog steeds in de grond liggen. Eeuwenlang hebben ze hier gestaan en nu zit dat nog steeds onder het gras. Dat prikkelde meteen mijn fantasie.

Wat doe je voordat de repetities starten als regisseur?
Dat begint al ruim 2 jaar van tevoren met gesprekken met Don Duyns (schrijver), maar ook met Gábor Tarján (componist) en Ramses Graus (video). Met z’n vieren brainstormen we veel en ondertussen zijn we dan aan het casten. Als Don begint met schrijven heb ik heel veel gesprekken met hem over de constructie van het stuk, welke personages erin zitten en welke dubbelrollen. Gábor gaat dan componeren. We werken bijna altijd met live muziek bij Het Filiaal en dit keer heeft hij zich laten inspireren door eighties muziek.
Ik heb ook gesprekken over de vormgeving. Jan van Hoof is een beeldend kunstenaar die erg goed is in camouflage schilderen en hij heeft het decor echt prachtig gedaan. De kostuumontwerper had ook een leuke uitdaging en heeft een mystery guest gebouwd. Maar daar ga ik nog niets over verklappen.

8927
8927

De meeste voorstellingen die Het Filiaal theatermakers maakt zijn in de theaterzaal, maar ‘Scheur in de tijd’ is buiten. Hoe beïnvloedt dit het maakproces van de voorstelling?
Enorm! Ik schrik elke keer weer hoe groot de invloed van het weer is. De natuur, daar kan je niet tegen vechten. Als het regent, dan regent het. Dan moet ik de acteurs naar binnen sturen en dan repeteren we niet.
Vorige week waaide het belachelijk hard en waaide de hekken om. Daarom hebben we de musicus ook verplaatst, omdat het anders niet te doen was.
Tegelijkertijd is het ook geweldig buiten. Dan landt er ineens een vogel op je decor.

Nog even druk repeteren voordat het publiek de voorstelling kan bezoeken.
Hoe ziet een repetitiedag er uit?

We doen nu een doorloop. Zo noem je dat in het vak als je alle scènes achter elkaar speelt zonder te stoppen, met alles erop en eraan. Dan kijk je elkaar van tevoren aan: wat er ook gebeurt, we lossen het op. Als er iemand uitglijdt, of iemand zijn tekst vergeet, we gaan gewoon door. Nu moeten we in de oplosmodus komen, want als er straks publiek zit, moet je ook door gaan. In die laatste dagen doe je als regisseur eigenlijk je belangrijkste werk, want dan komen alle puzzelstukjes bij elkaar.

Meer info over de voorstelling

Over Het Filiaal theatermakers

Het Utrechtse jeugdtheatergezelschap Het Filiaal theatermakers neemt vaak een waargebeurd verhaal of historisch figuur als uitgangspunt voor een voorstelling, maar weet de non-fictie altijd om te zetten in magisch theater. Met volle vaart, speelsheid, swingende muziek en een beetje absurdisme weet Het Filiaal theatermakers niet alleen de kinderen, maar ook de volwassenen te betoveren.

Meer over Het Filiaal theatermakers