15-11-2023

Choreograaf Pia Meuthen over Tipping Point

''Bij circus ligt de nadruk vaak op het hoogtepunt: de geslaagde truc of de goede uitvoering ervan.''

Choreograaf Pia Meuthen over Tipping Point

Op zaterdag 2 december komt Panama Pictures terug naar onze zaal met een uitdagende circus- en dansvoorstelling. Hoe kwam de voorstelling tot stand en welke circuselementen zie je terug? We vroegen het choreograaf Pia Meuthen.

Hoe zijn jullie op het concept van Tipping Point gekomen?
“De aanleiding was The Weight of Water, een locatievoorstelling op het water die we vorig jaar maakten. Tijdens The Weight of Water balanceren de performers op een enorme drijvende, kantelende trap. Elke beweging van de trap heeft invloed op de performers, en omgekeerd. Deze spannende wisselwerking tussen performers en een bewegend object wilde ik verder onderzoeken. Daarnaast raakte ik thematisch geboeid door het besef dat we mondiaal steeds afhankelijker worden, van elkaar en van systemen. Elke ontwikkeling hier heeft gevolgen ergens anders. Die uitgangspunten hebben scenograaf Sammy Van den Heuvel en ik verder uitgewerkt, wat dat leidde tot een voorstelling op een groot stalen object dat alle kanten opdraait en kantelt: Tipping Point
 

Jullie maken voorstellingen tussen dans en circus in, hoe zorgen jullie ervoor dat deze disciplines mooi in elkaar overvloeien?
“Bij circus ligt de nadruk vaak op het hoogtepunt: de geslaagde truc of de goede uitvoering ervan. Bij Panama Pictures is elke beweging even belangrijk, de aanloop naar de salto net zo essentieel als de salto zelf. Vanuit die gedachte is onze bewegingstaal ontstaan, een perfect samengaan van circus en dans. Onze dansers en acrobaten trainen ook intensief samen. Zo leren ze voortdurend van elkaar.”

10371
10371
Foto: Teis Albers

Welke elementen van circus zijn er te zien bij Tipping Point?
“Veel circusdisciplines gaan in essentie over balans houden – en dat is ook het belangrijkste bewegingsthema in Tipping Point. Zes performers proberen met elkaar een oncontroleerbaar object in balans te houden. Daarnaast zijn er elementen van luchtacrobatiek te zien.”

Hoe repeteren jullie met de grote objecten en gaat dat zonder kleerscheuren?
“Uniek aan onze manier van werken is dat we altijd vanaf de eerste repetitie in het decor werken. Dus niet pas bij de eindmontage ergens, maar vanaf dag één. Zo hebben we de tijd om vertrouwd te raken met de objecten en met elkaar. We bouwen dat vertrouwen echt stap voor stap op, zodat we gecontroleerd risico kunnen nemen en elkaar kunnen opvangen en beschermen. Maar tja, dan nog gaat het niet altijd zonder kleerscheuren. Gelukkig heeft het nog nooit tot heel ernstige blessures geleid.”

 

10373
10373
Foto: Teis Albers

Wat hopen jullie dat het publiek meeneemt na de voorstelling?
“Fascinerend aan het werken met zo’n object in Tipping Point is het besef dat een perfecte balans alleen kan ontstaan als iedereen zorgvuldig naar elkaar luistert. Als ieder de verantwoordelijkheid neemt voor de eigen positie binnen het collectief, en ieder dus net iets anders doet – als iedereen precies hetzelfde doet, blijft dat object immers niet in balans. Dat vind ik een mooi gegeven, het zegt volgens mij namelijk ook een heleboel over de wereld waarin we leven. Ik zou het mooi vinden als publiek dat besef meeneemt.”

 

 

 

10372
10372
Foto: Teis Albers
Geen toekomstige voorstellingen gevonden.